miercuri, februarie 24, 2010

Râia societăţii - Codul bunelor maniere

Episodul 2 - Bunul simţ al telefoniei

Episodul 3 -
Invitaţia la masă -I-
Se spune că piatra de încercare a educaţiei unui om este comportamentul său la masă. Cea mai bună carte de vizită a cuiva este modul în care acesta serveşte masa. Indiferent de poziţia socială, academică sau financiară se întâmplă să vezi indivizi care comit gafe de începători şi se pun în situaţii penibile atunci când mănâncă. Şi dacă la masă mai sunt şi oameni cu care se întâlneşte pentru prima dată, poziţia sau banii nu reuşesc să refacă imaginea pe care a lasat-o la masă, datorată modul sau atitudinii avute.
Se întâmplă să fii invitat la masă, la o anumită oră stabilită de gazdă. Nu veni nici prea repede dar nici prea tarziu. Dacă s-a spus la ora 18, nu veni când se serveşte desertul dar nici cu 15 minute mai devreme. Dacă chiar se întâmplă ceva grav şi nu mai poţi veni, anunţă din timp. Dacă ai alergie sau reţineri pentru anumite alimente ar fi bine să anunţi gazda, să nu te trezeşti că vei sta la masă şi te vei uita în gura mesenilor în timp ce aceştia vor mânca. Când te aşezi nu îţi trânti cheile sau telefoanele pe masă, e de prost gust. Pune telefoanele pe silenţios iar dacă chiar aştepţi un telefon important cere permisiune gazdei şi anunţ-o că va trebui să vorbeşti la telefon. Dacă va trebui să răspunzi chiar în timpul mesei, cere scuze celor prezenţi la masă şi retrage-te într-un loc unde ştii că nu vei deranja, şi nu zăbovi la poveşti.
Deasemenea sunt câteva reguli de bun simţ care vizează gazda, persoana care pregăteşte masa şi primeşte musafirii. Regula pentru punctualitate rămâne valabilă: nu primi musafirii învârtind încă în oală sau cu părul îmbâcsit cu miros de prăjeală. Termină mâncarea din timp şi lasă-ţi un răgaz pentru a face un duş şi a te schimba. Ai grijă să ai toate cele de trebuinţă şi să nu trebuiască să laşi musafirii să aştepte până mai cumperi zahăr sau lapte pentru cafea sau, mai rău, hărtie igienică la baie. Baia, bucătăria şi holul trebuie să arate impecabil. Nu lăsa ghiuveta plină de vase sau holul de la intrare plin de haine şi încălţăminte. Arată dezordonat şi lamentabil. Oricât de bună ar fi mâncarea care aţi gătit-o, nu trebuie să se simtă şi în baie miros de peşte prăjit. Gătiţi cu uşa închisă la bucătărie şi cu geamul deschis sau hota mergând. Baia e oglinda oricărui cămin. Ea vorbeşte despre cât de ordonaţi sunt cei care îl locuiesc. Acordaţi-i atenţia cuvenită. Aerisiţi casa înainte ca musafiri să ajungă.
Şi în final voi scrie câteva sfaturi practice pentru a elimina orice urmă de miros de sarmale sau ceapă prăjită. În antreu putem pune un vas cu levănţică care să emane un miros plăcut şi persistent. Deasemenea, pe aragaz, la un foc foarte mic, vom pune o tablă iar pe ea câteva crenguţe de brad. Voi reveni cu scrieri despre acest aspect, al bunului simţ la masă, în următorul episod.

marți, februarie 23, 2010

DOAR cu programare la medicul de familie

Începând cu prima zi a lunii aprilie, medicii din cabinetele de asistenţă medicală primară, ambulatoriu de specialitate, inclusiv specialităţile paraclinice şi medicină dentară şi din cele de asistenţa medicală de recuperare au obligaţia să acorde servicii medicale pe baza unei programări telefonice sau prin alte mijloace, efectuată cu cel puţin 24 ore înainte de data dorită.

În acest sens, cabinetele medicale trebuie să afişeze la loc vizibil numărul de telefon la care se pot efectua programările.

"Noile măsuri luate de către Ministerul Sănătăţii vor creşte calitatea actului medical, dar şi satisfacţia pacientului. Vrem să modificăm comportamentul şi mentalitatea furnizorului de servicii medicale în ceea ce priveşte respectul pentru pacient, dar şi percepţia bolnavului faţă de condiţiile în care se realizează actul medical. Prin introducerea acestei măsuri simple de programare a serviciilor medicale va creşte accesibilitatea bolnavilor la asistenţa medicală în ambulatoriu", a declarat ministrul Sănătăţii, Cseke Attila, citat în comunicat.

Potrivit conducerii MS, de la prevederile actului normativ fac excepţie cazurile de urgenţă medicală, dar şi cabinetele din mediul rural, în localităţile unde, din cauza lipsei mijloacelor tehnice necesare nu există posibilitatea efectuării programărilor.

De asemenea, fac excepţie şi serviciile medicale paraclinice recomandate bolnavilor care au consemnat pe biletul de trimitere un diagnostic prezumtiv sau cert de afecţiune acută.

sursa: mediafax

duminică, februarie 21, 2010